Wok med grønkål


Dette skal du bruge:

1 tsk. Sriracha chili sauce.

1 spsk. olie.

Krydderi blanding: Harisa, spidskommen, Madras karry fra M M Poonjiajis (den bedste der findes på markedet efter min mening:).

2 spsk soya sauce. Husk og smag til INDEN du kommer salt i retten! Start med 1 spsk. og smag til, det kan jo være der skal mere eller mindre soya sauce i.

200 g. nudler.

Et bundt grønkål.

En håndfuld edamame bønner.

2 porrer.

2 gulerødder skåret i små pinde.

1 spsk. Sirup.

1 spsk. ketchup.


Min yndlings ret er wok. Det er en meget åben ret. Det jeg mener med det, er at der ikke er en opskrift der dikter hvad der skal i. Nej, man kommer de grøntsager, krydderier, og endda frugter man vil have i.

Når jeg skal lave wok, tager jeg min morter frem, og så kommer jeg hele krydderier/krydderurter i og derfra begynder retten at komme til livs.


Det er simpelthen intet bedre end duften, af krydderier der bliver blandet sammen. Man kan ikke være veganer og ikke kende sine krydderier. Eller jo, det kan du godt, men det bliver noget kedeligt i længden xD. Krydderier kan redde en kedelig ret til en kulinarisk oplevelse.

Fremgangsmåde:

Olie, krydderier og Sriracha chili saucen hældes i wok’en.

Når det simre, smides grøntsager og soya saucen i.

Det hele steges til grøntsagerne har opnået den konsistens du ønsker.

Wok’en skal være på middel varme.

Nudler tilsættes til sidst, sirup og ketchup tilsættes.

Steges igennem og retten er nu klar til servering.
Pyntes med 1 tsk. sesam frø og 1 tsk. Chia frø.


 

Skriv et svar

