Test: Vantastic Foods soja steaks

(Denne blog er ikke sponsoreret)

Det er slet ingen hemmelighed at jeg godt kan lide at eksperimentere med erstatningsprodukter. Der er et eller andet morsomt og triumferende i at kunne lave en ret, der fuldstændig efterligner noget som en stædig og nej-sigende kødspiser ville sætte sine tænder i. Hvis der så er en kødspiser der kigger på min totalt veganske mad og tænker “holy fork det ser godt ud!”, så synes jeg lidt at jeg har sejret.

Produkter af tørret sojaprotein er desuden ret billigt, nemt at variere, selvfølgelig spækket med proteiner og sjovt at eksperimentere med. Jeg ser ingen dårlige sider her. 😀

Nåmen så købte vi sådan nogle steaks fra Vantastic Foods. Jeg er ret stor fan af deres medaljoner, så mon ikke man også kunne få noget lækkert ud af dem her?

19403636_1062762280491042_1269210582_o

Jeg startede med at koge dem, som man jo skal med sådan noget tørret tekstureret sojaprotein. hvis man ikke lige har prøvet det før, så er det altså ingen sag og man kan nærmest ikke gøre det forkert. Man fylder bare en halvstor gryde med vand, tilføjer bouillon og måske lidt hvidløg, paprika, røget paprika, rosmarin og så videre og videre. Når vandet koger så smider man bare sine steaks i og skruer lidt ned, så det ikke sprøjter og går helt amok. De skal vel have en 10 minutter. Man kan uden fare tage en op og placere på et skærebræt, hvor man lige prikker den med en gaffel. Når gaflen går fint igennem og steaken virker blød, så er den done. 😀

19451606_1062762210491049_1825669428_o

Men man spiser jo ikke bare sådan en opblødet steak. Nu havde jeg fået dem hjem hele vejen fra Tyskerland, så det skulle ske noget awesome. Jeg besluttede mig for at prøve med noget dejpanering, så vi kunne få noget der minder om schnitzler, så det gav jeg mig i kast med. Jeg blandede mel med vand indtil det havde en passende tyk konsistens, så det ikke bare ville plaske af steaksne, når jeg dyppede dem i det. Jeg tilføjede selvfølgelig et sygeligt arsenal af krydderier i form af salt, peber, hvidløgspulver, løgpulver, paprika og røget paprika. Det er så min version af æg, når jeg panerer. Billigt og nemt! Trin nummer 2 var selvfølgelig at vende dem i rasp, men det havde i nok regnet ud. 😀
19449496_1062762200491050_279328245_o

Så kom de ellers en tur på panden med olie. Jeg vil argumentere at man nok sagtens kan smide dem i ovnen, men det skulle ikke ske lige den dag, for vi skulle have et fuldfedt, super ulækkert måltid, der efterlod os trillende rundt på gulvet bagefter. Desuden har jeg åbenbart en brist der gør, at jeg finder det enormt svært, at administrere det, hvis man skal have flere forskellige ting i ovnen samtidig. 😀

19403366_1062762257157711_1915164871_o

Der er bare noget nice ved sådan en gylden og sprød panering! Vi spiste vores schnitzler/steaks sammen med ovnbagte kartoffelbåde, bearnaise og onion fries, som der sikkert er nogen der har opfundet før mig, men jeg kalder dem for min opfindelse alligevel! Det er faktisk bare løgringe skåret over, dybbet i resterne af dejen og stegt på panden.  De smager af awesome, kan jeg lige love jer for.

19403580_1062762160491054_1638767197_o

Steaksne får en høj karakter fra mig. Hvis man ikke kan lide produkter, der lægger sig tæt op af kød, så er man nok ikke så vild med dem. De har en let sej konsistens, så man ikke bare bider lige igennem og ikke har noget at tygge på, hvilket jeg synes er en virkelig god ting. De er ligesom medaljonerne virkelig nemme at krydre og ret nemme at arbejde med. Jeg laver selvfølgelig altid for meget mad og der var derfor til madpakker dagen efter. Jeg skar nogle af kartoflerne og en steak i mindre stykker, blandede dem med et par spiseskefulde sød chilisovs og spiste det koldt senere på dagen. Der synes jeg faktisk endnu mere at det havde kosistens og smag som en rigtig stykke paneret kød. Det er nok mængden af olien i paneringen der også har spillet lidt ind i smagen der. Som sagt vil nogen nok ikke være fan, men det er vi altså her!

19449211_1062761987157738_386973542_o

Jeg synes i hvert fald at de er værd at anbefale! Så det gør jeg! 😀

Jeg håber at jeg har givet en lille idé om produktet. Det er i hvert fald ikke sidste gang vi har bestilt det hjem. Det kan blandt andet bestilles her:
https://www.veggie-shop24.com/detail/index/sArticle/289

Hav en herlig dag. ❤

Leave a Reply

